Calea Griviței nr. 5
Prințul George A. Știrbey
Sursa: A.N.R. fototeca, album Barbu Știrbey
Sursa: A.N.R. fototeca, album Barbu Știrbey
Potrivit testamentului din iarna lui 1895 redactat de prințul Alexandru B. Ştirbey, fiul său cel mic, prințul George (1883-1917) primea vechea casa de la nr.121 (locuită până atunci de George Filiti, procuror la Curtea de Casație) de pe Calea Victoriei și locul viran din Calea Griviței.
În anul 1911, prințul George comandă o reședință amplă, proiectul[1]
fiind realizat de arh. Nicolae Ghika-Budești.[2] În
mai arhitectul cere primăriei definitivarea alinierii Căii Griviței, proprietatea
George Știrbey pierzând prin expropriere o suprafață de 173, 52 m.p. și primind
la schimb 65,53 m.p. din spațiul public. Contractul dintre cele două părți va
fi semnat abia în 1913. Principele ar fi trebuit să primească despăgubirea de
20.000 lei în 1914, dar nici după moartea lui, în 1918, nu se recuperase
jumătate din sumă.
Este greu să încadrăm stilistic
proiectul propus de arh. Ghika-Budești, acestă lucrare prezentând o îmbinare
romantică a mai multor elemente decorative. Fațada a fost realizată din
cărămidă aparentă, specifică stilului arhitectului. Anumite elemente de la
ferestre, ancadramentele și delimitări sunt tratate într-o piatră mai deschisă,
rezultând un frumos joc cromatic. Palatul era format dintr-un corp central cu 2
etaje și două corpuri laterale cu un etaj. Suprafața varia între 339, 72 m.p.
și 273, 75 m.p.
În spatele corpurilor de la Calea
Griviței se mai aflau diferite corpuri cu funcții de dependințe. La nivelul
subsolului se aflau: camera portarului, spălătoria, anticameră și birou, scări
de serviciu, camera de servitor, depozitul de cărbuni, caloriferul, o bucătorie
și o toaletă și alte spații nenumite – retrase către corpul semicircular al
grajdului palatului Știrbey de pe proprietatea lui Barbu A. Știrbey.
Planul parterului ne indică următoarea
dispunere: intrarea dădea printr-un coridor acoperit spre o curte interioară cu
acces atât la palat cât și la corpul retras spre curte. De la intrarea în palat
se ajungea într-un vestibul, apoi într-un mare salon, dispus pe diagonală între
palat și corpul retras spre curte (format din sufragerie, serviciu și alte mici
camere neidentificate). Din vestibulul boltit se mai putea ajunge și spre un
coridor ce ducea spre un mare birou și la seră. În birou se putea pătrunde
direct, atât din Calea Griviței, dar și prin curtea posterioară. Ca de altfel
și în cazul marelui palat al fratelui Barbu, spațiile de la parter au fost
destinate primirii și exercitării diferitelor activități economico-politice. În
epocă George a avut o carieră promițătoare, fiind remarcat ca un bun orator.
Pe una dintre foile de la dosar a
fost notat numărul de telefon al firmei inginerilor și arhitecților
Vignali-Gambara. Este posibil ca ei să fi fost antreprenorii palatului, familia
Știrbey reluând colaborarea cu ei și după primul război mondial.
Cercetând documentele de la arhivă
aflăm că palatul a fost ipotecat la Creditul Funciar Urban,
posibil pentru a garanta un împrumut pentru moșia Dărmănești sau alte afaceri
de-ale principelui.
În prim plan vechile case ale lui George, pe latura din dreapta palatul G. Știrbey
Ținând cont de faptul că principele
George A. Știrbey își pierde viața relativ timpuriu, ca urmare a unei epidemii
în 1917, nu credem că proprietatea din București este locuită multă vreme de
familia sa. Nu ar fi exclusă ipoteza ca palatul să fi fost închiriat unei
firme. Într-o fotografie interbelică (după 1926), pe calcanul
palatului, se poate vedea ”AEG”, o referire doar la o reclamă sau chiar la
firma ce își avea sediul acolo în perioada interbelică. Văduva Elisabeta Băleanu Știrbey își crește cele două fiice, pe Sanda și Marina, la moșia Dărmănești, în conacul realizat între 1913-1914, se pare, tot după planurile arhitectului Ghika-Budești[2].
Cele două mari personalități ale
arhitecturii, Ghika-Budești și G.M. Cantacuzino, erau rude apropiate, veri
primari. Merită amintit că părinții arhitectului G.M. Cantacuzino, Marcela
Bibescu și Nino Cantacuzino, își odihnesc somnul de veci la Bellu în aceeași
parcelă cu familia Ghika-Budești.
Nu cunoaștem soarta clădirii, dar
presupunem că a dispărut după bombardamentele din al doilea război mondial ce
credem că au afectat și vechile case și fostul corp de gardă. Nu cunoaștem vreo
referire la acest palat dispărut, nici în memorialistică, nici în istoria
arhitecturii bucureștene.
[1] A.N.D.M.B. fond P.M.B. tehnic, dosar 73/1911, f.
25 verso
[2] Atribuirea aparține istoricului Narcis Dorin Ion pornind de la mărturiile
Saftei Varlam, nepoata Știrbey. Istoricul Ion Mihai Cantacuzino consemnează
arhitecți italieni în perioada de realizare 1903-1906, în O viață în România. De la Belle Epoque la Republica Populară. 1899-1960,
Ed. Fides, Iași, 2012, p. 136
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu